Darbs ar auditoriju sociālajos tīklos. Teorija un Latvijas realitāte.

Nepietiek ar to, ka ir izveidota korporatīvā lapa sociālajos tīklos, ir svarīgi saprast, kāds ir tās eksistēšanas mērķis, kā arī cītīgi pārdomāt, ko esat gatavi darīt mērķa sasniegšanai, bet kas ir kategoriski nepieņemams.

Ko ir vērts darīt?

Kontents

Radīt interesantu kontentu, minimizējot nepieciešamību pāriet uz ārējo web lapu:

  • rakstīt interesantu informāciju par jūsu uzņēmumu, pakalpojumiem vai preci, jomu, kurā strādājat, pilsētu, kurā dzīvojat — integrēt jūsu ikdienas dzīvi sociālajos tīklos;
  • fotografēt un dalīties ar fotogrāfijām — laikā, kad smartfoni ir katram, vai gandrīz katram, tas nav tik grūti;
  • ļaut cilvēkiem nepāriet uz jūsu web lapu informācijas meklējumos, pieradiniet pie uzņēmuma lapas sociālajos tīklos. Viņi noformēs lojālo apmeklētāju bāzi un sāks komunicēt, pie reizes piesaistot jaunu trafiku. Bet pārdot taču jūs spēsiet arī sociālajos tīklos, vai ne?

Minējumu monitorings sociālajos tīklos

Sekot jūsu uzņēmuma vārda minējumiem meklētājsistēmās un sociālajos tīklos. Maksimālais laiks, lai sniegtu atbildi lietotājam, kas ir pieminējis uzņēmuma vārdu — 30 minūtes. Tādēļ ir svarīgi uzstādīt informatīvo ziņojumu saņemšanu, brīdī, kad tiek pieminēta jūsu prece pakalpojums vai brends, kā arī regulāri patstāvīgi sekot līdzi jauniem pieminējumiem.

Ieraudzījāt pieminējumu — komentējiet!

Neatstājiet bez uzmanības nevienu pieminējumu citās sociālo tīklu lapās vai web lapās, atbildiet uz lietotāju komentāriem savā lapā, aktīvi «draudzējaties» ar cilvēkiem, kuri pieder jūsu mērķauditorijai, strādā attiecīgajā jomā vai interesējās par to. Identificēt šādus cilvēkus nav grūti — tie lieto atsēgas vārdus uz kuriem orientējaties arī jūs virzot savu produktu vai pakalpojumu (sveiciens SEO-darbiniekiem!), uzdod jautājumus atbilstoši tematikai un liek saites uz jūsu vai konkurentu web lapām.

Akcijas un konkursi

Izdomājiet interesantas lietas, lai iesaistītu klientus kopistiskā kontekta radīšanā un mīlestības lēkmē pret jūsu brendu tie iegādātos jūsu preci. Nevajag domāt, ka cilvēkiem mūsdienās nepieciešami tikai iPad un iPhone, jo viņus iepriecinās arī jūsu uzņēmuma t-krekli, krūzes un piekariņi, konfektes un grāmatzīmes, galvenais — oriģinālā ideja.

Piemēram, uzņēmumam CGCard (zaļās atlaižu kartiņas tūristiem) es ieteiktu attīstīt ideju par savu tūrisma karšu fotografēšanu uz Latvijas populārāko vietu fona, un piedāvāt arī lietotājiem veidot savus selfijus ar šo karti rokās. Tas taču ir vienkārši: paņemt rokās CGCard kartiņu, nofotografēties uz kultūras pieminekļu fona (visiem ceļotājiem tas patīk!), bet pēc tam izvēlēties kadu no opcijām: iečekoties ar šo fotogrāfiju, atsūtīt to CGCard lapas adminam facebook vai nopublicēt savā lapā ar tagu #cgcard. Par šo lietotāji varētu saņemt papildus atlaides, CGCard priviliģētā lietotāja statusu vai kaut kādu citu patīkamu bonusu. Pēc lietotāju fotogrāfiju kritiskās masas uzaudzēšanas CGCard menedžments varētu izmantot fotogrāfijas vīrusa video veidošanā, un ticiet man, šāds video ātri vien saņemtu savus like un share, kā minimums no cilvēkiem, kuri ir attēloti šajās bildēs.

Varat kaut vai katru dienu ģenerēt idejas lietotāju iesaistīšanai, galvenais — skaidri saprast, kas no tā ir spēle un izklaide, bet kas var dot papildus mērķauditoriju un peļņu.

Tagi

Atvieglojiet cilvēkiem ceļu atrast jūsu ziņas un pierakstīties lapai — liekiet tematiskus, precizejošus un lokālus tagus. Ja jūs nodarbojaties ar koka rotaļlietu pārdošanu Latvijā, tad jūsu tagi būs — #rotaļlietas, #rotaļlietasnokoka, #kokarotaļlietas, #Latvia, #Latvija, #latvianchildren. Darbs ar tagu veidošanu — kaut kadā mērā ir domāts SEO-darbiniekiem, jo rezultātu saniegšanai jums ir nepieciešams analizēt tagu izdošanu un atslēgas vārdu attēlošanas biežumu.

Ko NAV vērts darīt?

  • veidot no savas korporatīvās lapas saišu miskasti. Variants «īss apraksts un saite uz mājaslapu» vairs nestradā, lietotāji vēlas kontaktēties un just, ka viņus uzklausa. RSS tie pierakstīsies arī bez jūsu iejaukšanās.
  • ignorēt lietotājus un uzskatīt, ka tāpat viss iet tā, kā tam ir jāiet, izlaist negatīvās atsauksmes un pieminēšanu. Ar jebkuru negatīvu un pozitīvu ir jāprot un ir nepieciešams strādāt. Jāatceras: kontents sociālajos tīklos perfekti indeksējas meklētājsistēmās, tādēļ, ignorējot lietotājus, noteiktā brīdī jūs nepatīkami būsiet pārsteigts par to, ko izsniegs sistēma pēc meklējuma «jūsu uzņēmums».
  • dot priekšroku tikai vienam servisam vai sociālajam tīklam. Sava slinkuma dēļ jūs laižat garām iespēju atrast jaunus draugus, fanus, piekritējus un sekotājus.

    — Kur tu esi?
    — Paskaties Foursquare!
    — Tu esi paēdis?
    — Paskaties Instagramā!
    — Ko dari?
    — Paskaties twitterī!
    — Eu, tev var kaut ko uzprasīt?
    — Jā, ask.fm!

    un tas joks — vairs nav joks, bet rīcības instrukcija.

Pats par sevi, darbs sociālajos tīklos aizņem daudz laika, tādēļ labāk tos vispār neizmantot, nevis izmantot pēc principa «klusiņām pats ar sevi».

Bet kā ir Latvijā?

Realitāte ir tāda, ka maz uzņēmumu tik tiešām seko līdzi pieminējumiem sociālajos tīklos, un pat ja arī pamana — 99% gadījumos noklusē, nekomentē, neraksta lietotājiem personīgi.

Eksperiments

Izveidoju savu lapu iekš VKontakte un Facebook un sāku publicēt tur Latvijas korporatīvo lapu pārskatus. Visa laika garumā (mazliet mazāk par mēnesi) no SMM skatpunkta tika rūpīgi izpētīti 21 Latvijas projekti, bet neviens uzņēmums tā arī nav noreaģējis uz pieminēšanu manās publikacijās. Tad es uzrakstīju vēstules apmēram pusei no pieminētajiem uzņēmumiem ar lūgumu ieskatīties rakstos un sniegt savus komentārus. Atbildēja tikai viens uzņēmums un palūdza pakritizēt vēl kaut ko. Tas ir rādītājs. Un uz ko pēc jūsu domām tas norāda?

Protams, Latvijā ir arī labas web lapas, sociālo tīklu lapas un konti. Man patīk tas, ko dara Rigailoveyou, nav slikti, bet nav arī teicami — Dialogu Darbnica. Esmu starā par Armadillo bildēm un par Ceptuve Lāči tekstiem. Bet tomēr, statistika rāda, ka vairākums no lapām — ir radītas tikai tādēļ, lai būtu, gluži kā pārējiem, bet priekš kam — nav skaidrs. Problēma ir tajā, ka trūkst cilvēku, kas iedziļinātos un darītu ko lietas labā.

blog comments powered by Disqus